Maria Montessori profilova fotka
Obsah
Maria Montessori profilova fotka

Maria Montessori bola výnimočná osobnosť, ktorá zmenila pohľad na vzdelávanie a výchovu detí po celom svete. Narodila sa v Taliansku v roku 1870 a svoj život venovala rozvoju svojej Montessori metódy, ktorá dodnes ovplyvňuje výchovu a vzdelávanie detí.

Rané roky a vzdelanie

Maria Montessori sa narodila 31. 8. 1870 v Chiaravalle v Taliansku. Po absolvovaní strednej školy s technicko-prírodovedným zameraním sa pokúsila dostať na univerzitu v Ríme na štúdium medicíny, no neuspela. Rozhodla sa teda študovať matematiku, fyziku a prírodné vedy. Toto vzdelanie jej nakoniec otvorilo bránu aj k štúdiu medicíny a bola prvou ženou v Taliansku s doktorátom zo psychiatrie. Začiatkom 20. storočia opäť vstúpila na univerzitnú pôdu, tentoraz ako študentka filozofickej fakulty. Svoje vzdelanie si rozšírila ešte o oblasť pedagogiky, hygieny a experimentálnej psychológie.

Objav Montessori metódy

Popri štúdiu na univerzite dostala pozíciu asistenta v nemocnici, pričom sa ďalej vzdelávala v oblasti detskej medicíny a psychiatrie. Okrem iného sa stala expertkou na detské choroby. Bola doktorkou s plným nasadením a nad rámec svojich povinností pomáhala aj ako ošetrovateľka.

Okrem lekárskej praxe sa venovala výskumu na psychiatrickej klinike. Bola fascinovaná slabomyseľnými deťmi, ktoré tam boli umiestnené z dôvodu nevzdelateľnosti. Maria Montessori ich často pozorovala a uviedla, že týmto deťom chýbajú len stimuly a zážitky, ktoré by ich podporili vo vnímaní sveta všetkými zmyslami. Niektoré z týchto detí vzala na kliniku a pozorovaním dospela k záveru, že každý človek má potenciál na rozvoj. Aj deti so zdravotným postihnutím sú vzdelateľné, ak sa k nim pristupuje s primeranými pomôckami.

Čoraz viac sa zamýšľala nad tým, ako by mohlo vyzerať vzdelávanie zdravých detí, nezviazané klasickými vyučovacími metódami, ak by boli vzdelávané jej vedeckou metódou. Veľmi silno si uvedomovala potrebu nového prístupu a podmienok k výchove a vzdelávaniu detí.

Na základe svojich pozorovaní, skúseností s prácou s deťmi so špeciálnymi potrebami, ovplyvnená prácami francúzskych lekárov J. M. Itarda a jeho žiaka E. Séguina, filozofickým učením J. J. Rousseaua, pedagogickou prácou J. H. Pestalozziho a F. Fröbela a antropologickými výskumami, vyvinula Montessori metódu, ktorá kládla dôraz na individuálny rozvoj detí prostredníctvom aktívnej skúsenosti a slobodného objavovania.

V roku 1907 otvorila prvú materskú školu s názvom Dom detí. Bola určená pre 50 zanedbaných detí vo veku od 2 do 6 rokov. Maria Montessori dostala k dispozícii jednu veľkú miestnosť a jednu pomocnú vychovávateľku. Poskytla deťom aktivity z praktického života, ako aj cvičenia zamerané na starostlivosť o seba a svoje okolie a jednoduché cvičenia na rozvoj jemnej motoriky. Montessori viedla deti k samostatnosti.  Vychovávateľka bola vedená inštrukciami, aby nerušila deti a nechala ich voľne pracovať podľa vlastného výberu. Výsledky boli prekvapujúce aj pre samotnú Mariu Montessori.

Pôvodne boli deti mrzuté, apatické, neposlušné. Potom sa však postupne upokojili a začali prejavovať záujem o ponúkané aktivity. Prehlbovala sa ich sústredenosť a začalo sa meniť aj ich sociálne správanie. Deti začali prejavovať mimoriadne chápanie, aktivitu, trpezlivosť, vytrvalosť, poriadkumilovnosť, sebadôveru, boli šťastné a pokojné.

Úspechy experimentu vyvolali celosvetový rozruch a spôsobili prevratné zmeny v postojoch k deťom a v tom, ako sa nazeralo na výchovu a vzdelávanie. Pár mesiacov po otvorení Domu detí začali prichádzať návštevy z celého sveta, aby sa osobne presvedčili o úspechoch „zázračných detí“ pod vedením Marie Montessori.

V roku 1911 sa Maria Montessori vzdala lekárskej praxe a venovala sa výlučne šíreniu svojej metódy, ktorá sa začala zavádzať v škôlkach a školách po celom svete.

Montessori metóda a jej jedinečnosť

Metóda Montessori je vedecky založená pedagogická metóda, ktorá sa sústreďuje na individuálne potreby a psychológiu dieťaťa. Montessori objavila, že vzdelávanie nie je aktívne ovplyvňované učiteľom, ale je prirodzeným procesom, ktorý sa spontánne rozvíja v každej individuálnej osobe. Dieťa sa učí prostredníctvom skúsenosti a vplyvom na svoje okolie. Individuálna aktivita je kľúčovým faktorom, ktorý stimuluje a podporuje rozvoj.

Prvá kniha Marie Montessori, pôvodne nazvaná „Vedecká pedagogika aplikovaná na vzdelávaní v Domoch detí“, bola preložená do angličtiny so zjednodušeným názvom „Metóda Montessori“ (The Montessori Method).

Montessori odpozorovala, že ku každému veku prináleží iný spôsob myslenia. Poukázala na to, že mladšie deti premýšľajú inak ako staršie. Zároveň odhalila, že malé dieťa má schopnosti, ktoré sa s rastom strácajú.

V prvých rokoch života máme k dispozícii jedinečný potenciál a schopnosti, ktoré môžu byť navždy stratené, pokiaľ nie sú stimulované a rozvíjané. Napríklad, 14-ročný jedinec môže mať problémy s uchovávaním slov, zatiaľ čo 5-ročný je schopný ľahko a s radosťou si slová zapamätať. Malé deti môžu vykonávať úlohy, ktoré sú pre staršie deti náročnejšie. Od narodenia do šiestich rokov deti prejavujú schopnosti a flexibilitu mysle, ktoré sú charakteristické pre vek tvorenia a ktoré sú v tomto období výraznejšie ako v neskorších fázach vývoja. Fenomén „absorbujúcej mysle“ nás fascinuje dodnes.

Jej ďalším objavom boli senzitívne obdobia, ktoré predstavujú špecifické a typické fázy v psychologickom vývoji jedinca.

Nosnými piliermi jej metódy sú pripravené prostredie a pripravený učiteľ.

Pre vtedajšie škôlky vytvorila Maria Montessori  bezpečné prostredie s jednoduchým nábytkom. Komunikovala s deťmi jasne a stručne a kládla dôraz na to, aby nerušila ich koncentráciu, zasahovala do ich hry len v prípade, že by im mohla ublížiť. Podporovala sebavýchovu dieťaťa prostredníctvom manipulácie s predmetmi, vôňami a farbami.

Montessori verila, že osobnosť učiteľa by mala byť charakterizovaná vysokou odbornosťou a úsilím pomôcť dieťaťu v jeho vlastnom vývoji.

Od učiteľa sa vyžaduje empatia, pozorovanie a podpora individuálnych potrieb detí. V porovnaní s tradičnými škôlkami je učiteľ charakterizovaný ako sprievodca a pomocník dieťaťa, ktoré sa učí prostredníctvom vlastných aktivít a zmyslového vnímania.

V turbulentných časoch 2. svetovej vojny do svojej metódy vzdelávania zahrnula mierovú výchovu. Počas svojho života bola trikrát nominovaná na Nobelovu cenu mieru.

Základné princípy svojej metódy zhrnula na sklonku svojho života do dvoch veľmi významných grafov, ktorých obsah je aktuálny dodnes.

Rozvoj Montessori hnutia

Po veľkom úspechu založenia prvého Domu detí v Ríme v roku 1907 sa začali Montessori „Domy detí“ otvárať po celej Európe. Spolu s Mariom detailne rozpracovala koncept „Kozmickej výchovy“

Metóda Montessori spôsobila senzáciu – deti sa učili písať a čítať spontánne ešte pred nástupom do školy.

V roku 1912 usporiadala v Ríme 1. medzinárodný vzdelávací kurz pre učiteľov a vychovávateľov.

V roku 1913 uskutočnila svoju prvú cestu do USA, kde s veľkým úspechom prednášala o princípoch a cieľoch svojho výchovného systému. V tom istom roku Alexander Graham Bell a jeho žena založili Montessori vzdelávaciu spoločnosť vo Washingtone. Ďalšími osobnosťami, ktoré v USA podporovali jej pedagogiku, boli Thomas A. Edison a Helen Kellerová. 

V roku 1915 absolvovala svoju druhú oficiálnu návštevu USA, na ktorej ju prvý raz sprevádzal aj jej 16-ročný syn Mario. Maria viedla vzdelávací kurz a prednášala v New Yorku a zúčastnila sa medzinárodnej výstavy Panama Pacific International Exposition v San Franciscu, kde mala vyhradený presklený pavilón, aby návštevníci mohli pozorovať prácu v Montessori triede.

Na pozvanie španielskej vlády odišla v roku 1917 do Španielska, aby otvorila výskumný inštitút, pričom jej pôsobenie napomáhalo otvoreniu veľkého množstva škôlok. V roku 1919 viedla sériu vzdelávacích kurzov v Londýne. V roku 1922 bola vymenovaná v Taliansku za školskú inšpektorku. 

Venovala sa tiež písaniu kníh o svojej metóde. Naďalej cestovala a prednášala po celom svete. Často vystupovala na podporu práv žien.

V roku 1926 vystúpila v Ženeve so svojou prednáškou „Vzdelávanie a mier“.

So synom Mariom založili v roku 1929 Medzinárodnú asociáciu Montessori (AMI) so sídlom v Berlíne a prvé školiace Montessori centrum s modelovou školou v Ríme.

V roku 1931 sa Maria Montessori stretla v Londýne s Mahátmom Gándhím, ktorého fascinovali výsledky Montessori metódy natoľko, že prejavil záujem o jej uvedenie v Indii. Keď sa schyľovalo k 2. svetovej vojne, Maria a Mario sa v roku 1939 rozhodli uchýliť sa pred hrôzami vojny práve tam. Počas 7 rokov v Indii vyškolila Mária vyše 1 000 učiteľov a ďalej písala knihy.

Do Európy sa vrátila v roku 1946 a naďalej neúnavne pracovala – písala, prednášala, viedla tréningy učiteľov.

V roku 1949 bola prvý raz nominovaná na Nobelovu cenu mieru. (Potom ešte v rokoch 1950 a 1951.)

Ako 81-ročná viedla svoj posledný tréning v rakúskom Innsbrucku.

Dedičstvo a vplyv

Maria Montessori cestovala a prednášala o svojej metóde, čím ju rozšírila a urobila dostupnou pre širokú verejnosť. Jej práca mala významný dopad na pedagogiku a výchovu nielen v jej dobe, ale aj v súčasnosti.

Maria Montessori zomrela vo veku 82 rokov v Holandsku v roku 1952. Jej dedičstvo pokračovalo v podobe AMI so sídlom v Amsterdame a mnohých Montessori škôl po celom svete.

Úlohu riaditeľa a koordinátora aktivít AMI prevzal jej syn Mario s cieľom zaistiť integritu Montessori hnutia v krajinách, kde bolo aktívne, prostredníctvom uznania (pod záštitou AMI) iba takých Montessori škôl a vzdelávacích kurzov, ktoré presne interpretujú ducha a prax Montessori princípov. Neskôr rozvíjala teórie Marie Montessori jej vnučka Renaldine Montessori.

Záver

Maria Montessori zostane v pamäti ako jedna z najvýznamnejších osobností v oblasti vzdelávania detí. Jej Montessori metóda dodnes formuje spôsob, ako sa deti vzdelávajú a ako sa k nim pristupuje v pedagogike celkovo. 

Zdroje

 

Súvisiace články

  • Kurzy

    Poďte sa pozrieť na ukážku metodiky z dvojročného kurzu Montessori pedagóg pre vek 6 - 12, oblasť Geometria. Ukážka z metodiky “DVOJROČNÉHO KURZU MONTESSORI PEDAGÓG ...

  • Maria Montessori

    Maria Montessori bola výnimočná osobnosť, ktorá zmenila pohľad na vzdelávanie a výchovu detí po celom svete. Narodila sa v Taliansku v roku 1870 a svoj ...