Agresivita u detí
Obsah
Agresivita u detí

Často sa ako rodičia detí vo veku od 1 do 4 rokov ocitneme v situácii, keď naše dieťa v spoločnosti iných detí alebo dospelých kope, udiera, hryzie alebo nebezpečne hádže predmety, je agresívne. Cítime sa zahanbene, lebo bije iné deti, trápi nás to, ale často nevieme, prečo sa to deje a ako tomu zabrániť.

Nájdeme na tento problém riešenie v Montessori pedagogike? Áno, samozrejme. Prečítajte si tento článok a pokúste sa lepšie porozumieť svojmu malému veľkému pokladu.

Pochopenie vývinovej fázy a vnútorného sveta dieťaťa

Podľa Montessori pedagogiky je obdobie od narodenia do 6 rokov známe ako obdobie „absorbujúcej mysle“. Deti si intenzívne osvojujú svet okolo seba a učia sa prostredníctvom svojich zmyslov. Vo veku 1 – 4 rokov deti:

  • Začínajú spoznávať svoje telo a jeho možnosti.
  • Učia sa kontrolovať svoje emócie a impulzy, čo je pre nich však spočiatku ešte veľmi ťažké.
  • Prechádzajú obdobím intenzívneho rozvoja reči a komunikácie, pričom ale nedokážu plne vyjadriť svoje potreby slovami. Prejavovať sa preto môžu aj mimikou alebo rečou tela.

Agresívne správanie môže byť spojené s frustráciou, nedostatkom schopnosti regulácie emócií, potrebou vyjadriť sa iným spôsobom alebo v tom môže byť aj iný háčik?

Aj napriek tomu, že toto správanie považujeme za spoločensky neprípustné, je potrebné dodať, že je pre tento vek prirodzené.

Agresívne správanie ako prejav nenaplnených potrieb?

Maria Montessori zdôrazňovala, že deti potrebujú pripravené prostredie, ktoré im poskytuje možnosť vyjadriť svoje potreby a realizovať svoju vnútornú energiu. Ak tieto potreby nie sú naplnené, dieťa môže reagovať nahnevane alebo agresívne. Tu je niekoľko častých dôvodov:

  • Fyzická potreba pohybu: Deti v tomto veku potrebujú možnosť voľne sa pohybovať a objavovať svoje schopnosti. Je preto vhodné striedať aktivity tak, aby sme na túto potrebu prihliadali.
  • Frustrácia z nemožnosti komunikácie: Ak dieťa nemá dostatočnú slovnú zásobu alebo nerozumie situácii, môže reagovať fyzicky. Spomeňte si na situácie, keď sa vám dieťa snaží niečo povedať svojou skomoleninou, no vy nerozumiete. Dieťa svoju potrebu opakuje a s nepochopením narastá frustrácia, hnev a možno až agresivita. Stalo sa vám to niekedy?
  • Životné zmeny: Zamyslite sa, či zmena správania nesúvisí so zmenou v živote – napríklad sťahovanie, zhoršená rodinná situácia alebo prerezávanie zúbkov či choroba? A možno je dieťa iba hladné. Áno, aj toto je dobré zvážiť.
  • Nevhodné prostredie: V akom prostredí sa nachádza? Je tam hluk? Veľa svetiel? Farieb? Vzruchov? Je preplnené hračkami? Sledujte, či vo vašom prípade nejde iba o prílišnú stimuláciu z okolia.
  • Nepochopenie situácie: Vedeli ste, že nie vždy ide o prejav agresie? Je možné, že vaše dieťa vysiela úplne inú emóciu. Je nahnevané, frustrované alebo sa usmieva a chce sa iba hrať? Aj toto sú možnosti, ktoré je dobré zvážiť.
  • Správanie dospelého: Dieťa v tomto veku vstrebáva naozaj všetko aj vtedy, keď si myslíme, že nás nesleduje, nevníma a nepočúva. Zamyslite sa teda, ako reagujete vy. Snažíte sa komunikovať pokojne, vnášate do situácie pocit strachu, úzkosť alebo reagujete rovnako agresívne?

Ako reagovať na nevhodné správanie dieťaťa z pohľadu Montessori?

Montessori prístup kladie dôraz na pochopenie potrieb dieťaťa a vytvorenie prostredia, ktoré podporuje jeho rozvoj. Zamerajte sa na prevenciu a vyskúšajte niekoľko praktických tipov:

a) Udržiavajte pokoj a empatiu

Keď sa dieťa správa agresívne, dôležité je nereagovať hnevom alebo trestami. Namiesto toho sa snažte pochopiť, čo dieťa potrebuje. Napríklad povedzte: „Vidím, že si nahnevaný, ale kopanie nie je prijateľné. Ukážem ti, ako to vyriešiť inak.“

b) Poskytnite vhodné alternatívy

Pomôžte dieťaťu naučiť sa, ako vyjadriť svoje emócie. Ak chce niečo získať, ukážte mu, ako to môže povedať slovami, napríklad: „Môžem si požičať tvoju hru?” Ak sa slovne vyjadrovať nedokáže, skúste vhodné gesto.

c) Vytvorte pripravené prostredie

Montessori prostredie by malo byť zorganizované tak, aby dieťa malo možnosť samostatne si vybrať aktivity, ktoré ho zaujímajú a stimulujú. To znižuje frustráciu a pomáha rozvoju. V prostredí je vhodné nechať len aktivity, ktoré podporujú rozvoj v danom veku. Platí, že menej je viac.

d) Zavádzajte hranice láskavo, ale pevne

Deti potrebujú vedieť, čo je správne a čo nie.

Napríklad: „Vidím, že si nahnevaný, ale kopanie kamarátov je nebezpečné. Ak si nahnevaný, môžeš udrieť do vankúša.“

e) Rodič ako vzor

Pred takouto situáciou ako rodič neutekáme, naopak, dieťaťu ukážeme, ako ju môže riešiť v budúcnosti. Situáciu sa pokúsime prerušiť. Pokojne a s porozumením dieťa odvedieme trochu ďalej na pokojné miesto, kde mu vysvetlíme, že jeho frustráciu chápeme, no zároveň toto správanie bolo nevhodné. Následne môžeme deťom ukázať, ako v podobnej chvíli empaticky reagovať.

Napríklad: „Veľmi ma mrzí, že ťa Peťko udrel. Myslím, že bol nahnevaný preto, že si mu bez opýtania zobral hračku z rúk. Nebolo to od neho pekné, si v poriadku?“

f) Podporujte sebareguláciu

Montessori aktivity, ako je prenášanie vody, práca s hlinou alebo triedenie predmetov, pomáhajú deťom utíšiť sa a získať vnútorný pokoj. Nervový systém dokáže upokojiť aj pevné objatie alebo správne dýchanie.

Agresívne správanie u malých detí nie je znakom zlého charakteru, ale prirodzenou súčasťou ich vývinu. Podľa Montessori pedagogiky ide o signál, že dieťa potrebuje našu pomoc pri zvládaní svojich emócií a uspokojovaní svojich potrieb.

Ak rodičia a pedagógovia pristupujú k týmto situáciám s pochopením, láskou a jasnými hranicami, deti sa naučia zdravým spôsobom komunikovať a interagovať so svojím okolím.

Spracované podľa knihy: Daviesová, S. (2021). Montessori batoľa: Príručka pre rodičov a vychovávateľov.

Čítajte ďalej

Prečítajte si aj naše ďalšie blogy od Montessori učiteľky o práci s tínedžermi alebo o Inovačnom vzdelávaní. 

prelievanie vody

Súvisiace články