

Vianočné prázdniny sa skončili a škola je opäť v plnom prúde. Po tom, ako sme si užili sviatky v kruhu svojich najbližších a trošku si oddýchli, čaká nás učiteľov každoročná výzva – písanie polročných vysvedčení. V Montessori pedagogike nepoužívame známky. Maria Montessori o známkach píše v knihe Od dětství k dospívání. Tvrdí, že prácu žiakov „odmeriavame známkami ako nejakú bezduchú vec.“ Preto Montessori pedagógovia píšu slovné hodnotenia, ktorými dávajú deťom spätnú väzbu.
Vysvedčenie ako slovné hodnotenie
Slovné hodnotenie sa píše individuálne každému žiakovi zvlášť. Je to správa v prvom rade pre neho a nielen pre rodičov. Učitelia sa v ňom snažia čo najpresnejšie a najvýstižnejšie zhrnúť, akými témami sa daný žiak počas školského polroka zaoberal, ako sa mu darilo, v čom sa zlepšil a posunul a čo by sa ešte dalo zdokonaliť. Je to celkom kreatívny proces.
Treba naň dostatok času a trpezlivosti, správnu mieru objektivity a trochu literárneho nadania tiež nie je na škodu. Ak si predstavíte, že má učiteľ v triede 30 detí, na túto prácu bude potrebných zopár dní. Pripravené texty niekoľkokrát čítame, upravujeme a dopĺňame, až kým s výsledkom nie sme spokojní.
Ako vnímajú slovné hodnotenia rodičia?
Pre rodičov sú slovné hodnotenia často novinkou, pretože generácie detí v klasických základných školách vyrástli na známkach. V dnešnej dobe sa to už, našťastie, mení a aj žiaci bežných základných škôl dostávajú slovné hodnotenie aspoň na prvom stupni. Známky nám poskytujú stupnicu od 1 do 5, pričom jednotky a dvojky sa vo všeobecnosti považujú za „dobré“ a trojky až päťky za „zlé“ známky (vnímanie sa trošku odlišuje v rámci rodín).
Všetci však vieme, že trojka v škole A a v škole B nemusí znamenať to isté.
Prínos slovných hodnotení
V čom sú slovné hodnotenia lepšie ako klasické známky? V slovnom hodnotení dávajú učitelia svojim žiakom spätnú väzbu. To znamená, že sa snažíme podať im objektívnu informáciu o tom, ako počas školského polroka pracovali a napredovali. Vďaka tomu majú slovné hodnotenia väčšiu výpovednú hodnotu ako známky. Sú napísané presne pre konkrétne dieťaťa a informujú o jeho konkrétnych pokrokoch, nepodkopávajú jeho vnútornú motiváciu.
Čím slovné hodnotenia naozaj sú
Nie sú ani hrozbou, ani pochvalou – sú podľa možnosti čo najobjektívnejším hodnotením vedomostí, schopností aj sociálnych zručností dieťaťa. Vždy sa dá nájsť niečo, čo je hodné pozitívnej spätnej väzby – či už vydarený projekt, s ktorým aj dieťa samotné bolo veľmi spokojné, alebo ochota pomôcť spolužiakom či zorganizovanie výpravy do múzea. Na druhej strane poskytujú aj možnosť vyjadriť podporu, poradiť či upriamiť pozornosť na oblasti, kde ešte žiak potrebuje zabrať.
V každom prípade sa však výsledky žiaka porovnávajú s jeho predchádzajúcimi vedomosťami a schopnosťami, takže sa ľahšie podarí zachytiť jeho individuálnu snahu a napredovanie, ako aj jeho špecifiká, ktoré by sa v bežnom známkovom hodnotení stratili.
Ako deti reagujú na slovné hodnotenia
Keď vysvedčenia deťom rozdáme, spravidla v triede nastane na pár minút ticho.
Žiaci sa pohrúžia do čítania. Sú zvedaví, čo im pedagógovia v tejto správe chcú povedať.
Je to trošku podobné tomu, akoby dostali list od niekoho, komu na nich záleží. Potom si často svoje hodnotenia chcú porovnať s kamarátmi. Vedia tam nájsť odkaz na spoločný plagát, ktorý vytvorili, alebo na nejakú situáciu, keď spoločnými silami vyriešili nejaký problém. A sú hrdí aj na tie časti, ktoré sú výnimočné – venované iba im samotným. Vidia, že učitelia napísali túto správu iba pre nich, že ich poznajú a presne vedia, ako sa im celý polrok darilo.
Písanie slovných hodnotení je náročný proces, ale mám ho rada. Umožňuje mi na chvíľu venovať sústredenú pozornosť iba jednému konkrétnemu dieťaťu a obzrieť sa späť na to, čím sme si spolu za posledných pár mesiacov prešli.
Spomenúť si na jeho úsilie, na jeho malé víťazstvá či na úsmevné situácie z triedy. A potom mu s úctou napísať správu o tom, ako sa mu v škole darilo.
AMI certifikovaná pedagogička, konzultantka vzdelávania pre vek 12 – 18 pre MONTE PLUS, o.z.
Súvisiace články
Montessori metóda, Príbehy, Zo života Montessori
Vianočné prázdniny sa skončili a škola je opäť v plnom prúde. Po tom, ako sme si užili sviatky v kruhu svojich najbližších a trošku si ...
Inovačné vzdelávanie, Kurzy, Montessori metóda
Náš vzdelávací program zameraný na oblasť jazyka spája teoretické princípy s intenzívnou praxou, čím ponúka pedagógom nielen nové kompetencie, ale aj overené nástroje na ...
Vývinové obdobia
Často sa ako rodičia detí vo veku od 1 do 4 rokov ocitneme v situácii, keď naše dieťa v spoločnosti iných detí alebo dospelých kope, ...