ukazka obrazka z metodiky geometria
Obsah
ukazka obrazka z metodiky geometria

Poďte sa pozrieť na ukážku metodiky z dvojročného kurzu Montessori pedagóg pre vek 6 – 12, oblasť Geometria.

Ukážka z metodiky “DVOJROČNÉHO KURZU MONTESSORI PEDAGÓG PRE VEK 6 – 12”, oblasť Geometria

Geometria v druhom vývinovom období

Geometria je prekrásnou a neoddeliteľnou súčasťou Kozmickej výchovy (koncept výchovy a vzdelávania pre deti v druhom vývinovom období), pretože je neoddeliteľnou súčasťou sveta, ktorý nás obklopuje – ten je tvorený čiarami, uhlami, tvarmi. Všade v prírode je možné vnímať geometriu – v uhloch a rovinách minerálneho kryštálu, v symetrii kvetov, v symetrii tiel živočíchov. Geometria je tiež matematickou disciplínou, ktorá ponúka množstvo podnetov a kľúčov k aktívnemu poznávaniu „kozmu“ – usporiadaného sveta, vesmíru v harmónii – ako svet z pohľadu kozmického myslenia v Montessori pedagogike vnímame.

Geometria je niečo, čo dieťa začína podvedome vstrebávať už vo veľmi ranom detstve. Pravidelné geometrické tvary, línie, uhly, rozmery – to všetko možno vnímať nielen všade v prírode, ale rovnako aj všade vo svete vytvorenom ľudskými bytosťami. Veľké či malé stavby, návrh konštrukcie nábytku a mnohé iné veci bežného života  majú korene v geometrii. Dieťa v prvých rokoch života zhromažďuje a uchováva dojmy, ktoré ešte nemusia byť spojené s geometrickými pojmami. Keď neskôr používame správne odborné názvy, dieťa začne byť schopné využiť tieto prirodzene získané dojmy a priradiť k nim novú vyvíjajúcu sa slovnú zásobu.

tangram diagram z metodiky

tangram diagram z metodiky

 

Vzťah ku geometrii vnímame teda ako pre dieťa úplne prirodzený a od počiatku prítomný. Všetci sa vo svojej podstate ako ľudské bytosti rodíme s podvedomým vnímaním základných geometrických konceptov. K takému záveru sa dopracoval vo svojich štúdiách už Platón a dokazujú to aj dnešné štúdie prírodných kmeňov. Naším cieľom je túto prirodzenú danosť ľudskej bytosti v škole ďalej podporovať a rozvíjať. „Učiť sa geometriu“ teda v Montessori predstave o ľudskej bytosti znamená – skrátka prirodzene sa ďalej rozvíjať!

Ako však umožniť prirodzený vývin a nevnucovať „vývin“ dieťaťu, čím by sme mu geometriu (rovnako ako iné oblasti) napriek jeho potrebám znechutili?

Nevyhnutným predpokladom je, aby duša dieťaťa zostala vo svojom vývine SLOBODNÁ. Umožňuje to pripravené prostredie, ktoré ovplyvňuje „perifériu“ dieťaťa – materiálnu a jasne viditeľnú oblasť. Dieťa dostáva vedecky pripravené materiály, ktoré umožňujú duševnú prácu v súlade s jeho prirodzenými potrebami.

Je to postaranie sa o potreby periférie a nie priame vplývanie na centrum, ktoré charakterizuje našu metódu a odlišuje ju od iných metód.“

Maria Montessori (z knihy Psychogeometria)

Záver

Geometria je teda viac než len súčasť učebného osnovu; je základným kameňom, na ktorom Montessori pedagogika stavia svoje princípy. Ponúka deťom nielen možnosť pochopiť svet, ale tiež formuje ich schopnosť vnímať a interpretovať svoje okolie. Naše kurzy a metodiky sú navrhnuté tak, aby podporovali túto prirodzenú zvedavosť a rozvíjali geometrické myslenie, ktoré je tak dôležité pre harmonický rozvoj každého jedinca. V Montessori vzdelávaní tak nejde len o naučenie sa faktov, ale o formovanie mysle, ktorá je schopná rozumieť, objavovať a inovovať. Pridajte sa k nám a objavte, ako môže Montessori pedagogika obohatiť vzdelávanie vašich detí na každom kroku ich vývoja.

 

 

Súvisiace články

  • Kurzy

    Poďte sa pozrieť na ukážku metodiky z dvojročného kurzu Montessori pedagóg pre vek 6 - 12, oblasť Geometria. Ukážka z metodiky “DVOJROČNÉHO KURZU MONTESSORI PEDAGÓG ...

  • Maria Montessori

    Maria Montessori bola výnimočná osobnosť, ktorá zmenila pohľad na vzdelávanie a výchovu detí po celom svete. Narodila sa v Taliansku v roku 1870 a svoj ...